گزارشی که توجیه پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد، گزارش طرح توجیهی (معادل واژه انگلیسی Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم میشود.
بخشهای طرح توجیهی :
1- مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی میشود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا
2- توجیهپذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود
3- تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت میگیرد.
مراحل و نحوه نگارش طرح توجیهی
1-مشخصات مجری طرح و کسی که مسئولیت اجرای طرح را بر عهده دارد با ذکر شماره تلفن و آدرس قید شود.
2-مشخصات طرح: بهمنظور جلب رضایت سرمایهگذاران طرح و پروژه بهصورت مشخص و واضح شرح داده شود. پروژه موردنظر چیست و چگونه به سودآوری خواهد رسید؟ این موردی است که بسیار موردتوجه سرمایهگذاران است.
3-مشخصات مجوزهای قانونی: همه اقدامات قانونی و حقوقی و کسب مجوزها در این بخش ارائه شود.
4-مشخصات محصول: هر طرحی منجر به تولید خواهد شد. در نگارش طرح توجیهی ضروری است که محصول نهایی پروژه را برای جذب سرمایهگذار مشخص کرده فرآيند و روش توليد محصول بهدرستی شرح داده شود. برتری محصول نهایی نسبت به رقبا چیست؟ ضرورت تولید این محصول در چیست؟
5-پیشبینی و برآورد مالي طرح با استفاده از شاخصهای قابل ارزیابی و برآورد سرمایه اولیه طرح در نگارش طرح توجیهی باید لحاظ شود.هزینه نگهداری و تعمیرات، برآورد سرمایه در گردش طرح، هزینه حملونقل، هزینه استهلاک منابع طرح، هزینههای پیشبینینشده در این قسمت مشخص میشود.
6-برآورد هزینههای سرمایهگذاری کل طرح و چگونگی سرمایهگذاری و تسهیلات مالی مشخص خواهد شد. قیمت تمام شده محصول، پیشبینی سود و زیان نهایی طرح، بهای محصول نهایی برای فروش و مواردی از این قبیل به دقت نشان داده خواهد شد.
7-برنامهریزی و زمانبندی اجرای طرح با توجه به نیازها و برآوردهای اولیه ارائه شود. نگارش طرح توجیهی امری تخصصی است و میبایست توسط فرد خبره انجام شود. هرگونه اهمال میتواند منجر به عدم سرمایهگذاری توسط نهادهای ذیربط شود.
چرا باید بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کار بنویسیم؟
کمک به کارآفرینان در برآورد سودآوری
تشخیص زمان مناسب برای اجرای پروژه
سرعت رشد کسب و کار را 50 درصد افزایش میدهد.
طرح کسب و کاری که خوب نوشته شده باشد، ریسک را کاهش میدهد.
یافتن مکان مناسب برای اجرای پروژه
شناخت توانایی و برنامه ریزی مدیریت اجرایی پایه و اساس خوبی برای برنامهریزی استراتژیک و حرکت در راستای آن است.
تصمیمهای بزرگ را با اعتماد بیشتری اجرایی خواهید کرد.
شناخت مدیریت جریانات مالی به عبارتی شانس پیشبینی پیش از موعد چالشهای نقدینگی را خواهید داشت.
الزامی برای دریافت تسهیلات بانکی
اگر قصد فروش کسب و کار را داشته باشید، بیزینس پلن یکی جزو داراییهای مهم شرکت خواهد بود.
